オーディション

HOME > オーディション > PMF2024 課題曲

PMF2024 課題曲

PMF2025の課題曲は11月に公開予定です。

PMF2024 オーケストラ・アカデミー・オーディション

オーディションを受験する方は、課題曲の楽譜を、標準的なオーケストラ・スタディ、購入可能なパート譜やフルスコアの中から各自で準備してください。

表記に関する注意事項

オーケストラ曲の抜粋は、特に明記のない限り第1奏者のパートを指します。 「rhl」はリハーサル番号または記号、「mm」は特定の小節番号を指します。 「exposition」はソナタ形式の「提示部」を指します。

持ち替え楽器に関する注意事項

フルートはピッコロの課題曲の演奏では必須です。オーボエ、クラリネットについては、必須ではありませんが、持ち替え楽器(イングリッシュホルン、E♭管クラリネット、バス・クラリネット)も演奏することを強くお勧めします。コントラファゴットなどを含めた持ち替え楽器については、音楽祭会期中は演奏機会が均等になるよう調整します。

録画の際の注意事項

  • 録画の冒頭では、必ず申込者の氏名をはっきりと言うようにしてください(日本語でもかまいません)。
  • 協奏曲/独奏曲、各楽器指定のオーケストラ課題曲は記載されている曲順で録画してください。ピアノ伴奏は無しで演奏してください。
  • 映像がない録音のみのデータは無効となります。
  • アップロードするファイルは、全ての課題曲を通して演奏したものを1ファイルか、または、協奏曲/独奏曲とオーケストラ課題曲のファイルに分けて、最大2つとし、録画は編集しないでください(曲間をカットすることは編集に該当します)。
  • 打楽器について、場所が確保できないといったやむを得ない場合のみ、ティンパニとそれ以外の2つのファイルに分けても構いません。
  • 持ち替え楽器での演奏も含め、録画時間は計20分以内としてください。
  • 演奏は2023年11月以降に録画したものに限ります。
  • アップロードが可能なファイル形式は、動画ファイル(MP4, MPEG, MPG, MOV, AVI, WMV, M4V, FLV, WEBM, MKV, M2V)です。
  • 映像の画質は問いません(ファイルの容量が大きすぎる場合はアップロードに時間を要することがあります)。1ファイルのサイズの上限は4.8GBです。
  • ビデオのアップロードが原則ですが、もしデバイスやネットワークの変更など様々な方法を試してもうまくいかない場合には、YouTubeでも提出できます。個人情報保護のため、「限定公開」に設定してください。

STRINGS

Violin

  • Concerto - 伴奏無し、協奏曲の曲間はカットしないこと

    1st movement exposition of a Mozart concerto
  • 1st movement exposition of a standard concerto
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 1, rhl. 7 to 8 bars before rhl. 11
  • Prokofiev: Classical Symphony; 2nd mvt., mm. 1-20 / Finale, beginning of mvt. to one bar before the repeat sign (mm. 1-90)
  • Mozart: Symphony No. 39; 2nd mvt., mm. 1-27 (no repeat) / 4th mvt., mm. 1-41
  • Mendelssohn: "A Midsummer Night's Dream"; Scherzo, beginning-mm. 99
  • R. Strauss: "Don Juan"; mm. 1-40

Viola

  • Concerto/solo - 伴奏無し

    1st movement exposition of the Bartók concerto or Hindemith Der Schwanendreher
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 2, rhl. 1 to rhl. 5
  •  / mvt. 5, 13 bars after rhl. 9 to 11 before rhl. 12
  •  (Skip long rests. Printed bowings not required.)
  • Brahms: Symphony No. 4; mvt. 4, mm. 41-80
  • Mozart: Symphony No. 35; mvt. 1, mm. 41-66 / mvt. 4, mm. 134-181
  • Mendelssohn: Midsummer Night's Dream; Scherzo mm. 17-93
  • R. Strauss: Don Juan; mm. 1-40 (including pizzicato)

Cello

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of a standard concerto
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 2, 12 bars after rhl. 11 to 8 after rhl. 12
  •  / mvt. 3, first 14 bars of rhl. 15
  • Beethoven: Symphony No. 5; 3rd mvt., mm. 1-18 and 140-213
  • Mendelssohn: "A Midsummer Night's Dream"; Scherzo mm. 59-93
  • Brahms: Symphony No. 2; 2nd mvt., mm. 1-17
  • R. Strauss: "Ein Heldenleben"; mm. 1-24

Double Bass

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Bottesini Concerto No. 2, Koussevitzky Concerto, or Vanhal Concerto
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 2, rhl. 33 to the end
  •  / mvt. 3, 12 bars after rhl. 8 to 16 before rhl. 9 (all notes, ignoring "get./div.") *as of Nov. 7
  • Beethoven: Symphony No. 5; 3rd mvt., mm. 1-18 and 140-213
  • Mahler: Symphony No. 1; 3rd mvt., mm. 3-10
  • Brahms: Symphony No. 2; 4th mvt., 4 bars before rhl. L until rhl. M
  • R. Strauss: Ein Heldenleben; rhl. 9 to the downbeat of 6 bars after rhl. 12

WOODWINDS AND BRASS

Flute

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Mozart Concerto in G major, K. 313 or D major, K. 314
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと(ピッコロも同様)

    Stravinsky: L'oiseau de feu (1919); Variation l'oiseau de feu (rhl. 9 through the end of rhl. 18)
  • Mendelssohn: "A Midsummer Night's Dream"; Scherzo mm. 338 to the end
  • Beethoven: "Leonore" Overture No. 3; mm. 328-360
  • Brahms: Symphony No. 4; 4th mvt., mm. 97-105
  • Debussy: "Prelude a l'apres-midi d'un faune"; beginning to mm. 1-4 and 11-30)

Piccolo (required)

  • Tchaikovsky: Symphony No. 4; 3rd mvt., mm. 162-203
  • Rossini: "La Scala di Seta" Overture; mm. 201-216

Oboe

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Mozart Concerto in C major, K. 314
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと(演奏する場合は、イングリッシュホルンも同様)

    R. Strauss: "Don Juan"; mm. 235-268
  • Beethoven: Symphony No. 3; 2nd mvt., mm. 8-56
  • Ravel: "Le Tombeau de Couperin"; mm. 1-14
  • Rossini: "La Scala di Seta" Overture; mm. 5-21 and 37-53
  • Brahms: Violin Concerto; 2nd mvt., solo to mm. 32

English horn
(optional)

  • Berlioz: "Le Carnaval Romain" Overture; mm. 21-37
  • Dvořák: Symphony No. 9 "From the New World"; 2nd mvt., solo
  • Respighi: "Pini di Roma"; 4th mvt., mm. 18-32

Clarinet

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Mozart Concerto in A major, K. 622
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと(演奏する場合は、持ち替え楽器も同様)

    Stravinsky: Firebird suite (1919); 9 measures before “Variation l'oiseau de feu” (rhl. 7) through the end of rhl. 18
  • Beethoven: Symphony No. 6; 1st mvt., mm. 474 (2 bars before rhl. K) to mm. 492, 2nd mvt., mm. 68-77
  • Respighi: Pini di Roma; 3rd mvt., mm. 3-19
  • Sibelius: Symphony No. 1; mvt. 3, 6 measures after rhl. E to 4 before rhl. H
  • Kodaly: Galanta Dances; mm. 31-65 and mm. 571-579
  • Shostakovich: Symphony No. 9; 3rd mvt., mm. 1-17

E-flat Clarinet
(optional)

  • Berlioz: Symphonie Fantastique; 5th mvt., mm. 40-78
  • R. Strauss: Ein Heldenleben; rhl. 14 to 5 after rhl. 20
  • Shostakovich: Symphony No. 5; 2nd mvt., rhl. 49 to 5 bars after rhl. 50

Bass Clarinet
(optional)

  • Stravinsky: "The Rite of Spring"; rhl. 5 to 7 before rhl. 7, rhl. 48 to 49
  • Mahler: Symphony No. 1; 1st mvt., mm. 9-13

Bassoon

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Mozart Concerto in B flat major, K. 191
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 1, 4 bars before rhl. 14 to 6 before rhl. 15
  •  / mvt. 5, beginning to the downbeat of rhl. 2
  • Mozart: "The Marriage of Figaro" Overture; mm. 101-123, mm. 139-171
  • Beethoven: Symphony No. 4; 4th mvt., mm. 15-25, 184-188, 300-302 and 348-355
  • Tchaikovsky: Symphony No. 4; 2nd mvt., Solo to the end of the movement
  • Ravel: "Bolero"; mm. 41-57
  • Stravinsky: "Firebird Suite"; Berceuse Solo
  • Stravinsky: "The Rite of Spring"; mm. 1-13 and 4 bars from rhl. 12

Horn

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement exposition of Mozart Horn Concerto No. 3 or No. 4
  • Orchestra excerpts - 曲間はカットしないこと

    Mahler: Symphony No. 5; mvt. 3, mm. 3-26 (obligato hn)
  • Ravel: Pavane; (1st horn introduction solo)
  • Beethoven: Symphony No. 7; 1st mvt., mm. 86-110 (1st horn)
  • Beethoven: Symphony No. 3; 3rd mvt., trio, beginning through beat one of bar 31 (2nd low C) (2nd horn)
  • Shostakovich: Symphony No. 5; 1st mvt., 3 after rhl. 17 to first bar of rhl. 21 (1st horn)
  • R. Strauss: Ein Heldenleben; mm. 1-17 (1st horn)

Trumpet

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement of the Haydn concerto, exposition and development (to the high E-flat)
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

  • Mussorgsky: "Pictures at an Exhibition"; Promenade solo
  • Stravinsky: Petrushka (1946); Ballerina's dance, 4 bars after rhl. 134 to rhl. 139
  • R. Strauss: Don Juan; 5 bars after F to 3 bars before G, and 8 bars after H to 4 bars before K
  • Mahler: Symphony No. 5; 1st mvt., mm. 1-24, and 1 bar before rhl. 13 to rhl. 14
  • Stravinsky: Firebird Suite (1919); Infernal Dance, 2 bars before rhl. 2 to rhl. 3

Trombone

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement of F. David: Concertino, Op. 4
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

  • *as of Nov. 30
  • Mahler: Symphony No. 5; mvt. 1, rhl. 8-9 (17 bars after rhl. 8 to the downbeat of rhl. 9) and rhl. 11-12 (9 bars after rhl. 11 to the downbeat of 6 before rhl. 12) (tb 2)
  •   / mvt. 2, rhl. 19-20 (bar 2 after rhl. 19 to 1 before rhl. 20) (tb 2)
  •   / mvt. 3, rhl. 15-17 (13 bars after rhl. 15 to the bar before rhl. 17) and rhl. 23-24 (13 bars after rhl. 23 to 10 before rhl. 24) (tb 2)
  • Mozart: "Requiem" Tuba mirum., solo
  • Rossini: "William Tell" Overture; mm. 92-131
  • Mahler: Symphony No. 3; mvt. 1, rhl. 13-15 (bar 3 of rhl. 13 to 3 bars before rhl. 15)
  • Saint-Saëns: Symphony No. 3, mvt 1, rhl. Q to 2 bars before rhl. R
  • Ravel: "Bolero"; rhl. 10-rhl. 11
  • Wagner: "The Ride of Valkyre" (both B minor and B major phrases)

Bass Trombone

  • Concerto - 伴奏無し

    Sachse: Concertino in F major (complete)
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Schumann: Symphony No. 3, mvt. 4, mm. 1-18
  • Haydn: "The Creation"; No. 26., complete
  • Kodaly: "Hary Janos" Suite; 4th mvt., 5 after 'Poco meno mosso' (rhl. 5) to 10 after rhl. 6
  • Wagner: Das Rheingold, last 15 bars (trombone IV)

Tuba

  • Concerto - 伴奏無し

    1st movement of Vaughan Williams Concerto
  • Orchestra excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと

    Berlioz: "Symphonie Fantastique"; 5th mvt., mm. 127-147 and 480 to the end
  • Respighi: "Fontane di Roma"; rhl. 11-rhl. 16
  • Wagner: Prelude to "Die Meistersinger"; mm. 158-188

PERCUSSION

Note: Applicants must audition for both Timpani and Percussion.

Timpani

  • Orchestral excerpts - 記載された曲順で演奏し、曲間はカットしないこと(ティンパニからグロッケンシュピールまで全てに該当)

    Mahler: Symphony No. 5; mvt 1, 22 bars after rhl. 14 (m. 316) to rhl. 15 (m. 322)
  • Tchaikovsky: Symphony No. 4; 1st mvt., 2 before rhl. T to U
  • Beethoven: Symphony No. 9; 1st mvt., 18 bars before S to the end
  • Bartók: Concerto for Orchestra; 4th mvt., mm. 42-50

Percussion

  • Orchestral excerpts

  • Snare Drum

    Prokofiev: "Lieutenant Kije"; 1st mvt., mm. 6-37, 57-61 and 85-98
  • Shostakovich: Symphony No. 10; 2nd mvt., rhl. 98 to the end
  • Xylophone

    Gershwin: "Porgy and Bess"; beginning
  • Kodaly: Hary Janos Suite; 6th mvt.
  • Britten: "Young Person's Guide to the Orchestra"; Variation M
  • Glockenspiel

    Dukas: L'apprenti sorcier (main phrases)
  • Respighi: "Pini di Roma"; 1st mvt., 8 bars before rhl. 8 to the end of the mvt.
  • R. Strauss: Don Juan; reh. D to 10 after D

ページの
先頭へ